/
De grootste inhoudelijke veranderingen binnen het cultuurbedrijf vinden plaats binnen het Educatieprogramma. De activiteiten van de muziekschool en die van de educatieafdeling van de Gruitpoort moeten integreren. Ook de educatieve waarde van het schouwburggebouw wordt hiermee benut.
Ten behoeve van die integratie hebben we vijf ‘scholen’ ingericht. Daar is veel online lesgegeven in 2021. Stimuleren en inspireren was de boodschap. Een reuze klus en een bijzonder knappe prestatie van alle docenten die daarvoor zijn gegaan!
Eindmanifestatie 2021
De Muziekschool in beeld tijdens Open Monumentendag 2021.
Mirjam Pas, net als Alberto Vaccaro docent Italiaans.
/
We werkten in 2021 samen met 66 van de 90 basisscholen in de West-Achterhoek. Met muzieklessen, teamtrainingen en co-teaching samen met leerkrachten. Vaak worden onze docenten als teamlid gezien. Ondanks corona waren we meestal nog steeds welkom. Soms online, vaak gewoon op school.
Door de fusie zijn twee verschillende werkwijzen samengekomen. Sinds 2021 investeren we extra in de inhoud door onze kunstdocenten een grotere rol te geven.
Ook hebben we geïnvesteerd in een intensieve samenwerking met scholen, schoolbesturen en gemeenten, collega-instellingen. Het Onderwijsgesprek is één van de vormen daarvan. Het Graafschap College heeft inmiddels een hele educatie-opleiding bij ons gehuisvest. Samen met Hogeschool Iselinge en het Graafschap College onderzoeken we hoe we een nieuwe generatie leerkrachten, onderwijsassistenten en pedagogische ondersteuners kunnen scholen op het gebied van cultuureducatie.
Met Peuterpower brengen we samen met Buurtplein en de Bibliotheek West-Achterhoek op 20 kinderopvanglocaties in Doetinchem in 30 groepen voor leid(st)ers creatieve inspiratie en materialen om kinderen te stimuleren vrijer en buiten de kaders te denken. In het Coronajaar 2021 hebben we dat gedaan door een aantal hoorspelen te maken waar de leiders mee aan de slag kunnen.
Met Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) helpen wij scholen met hun cultuureducatiebeleid. Met visieontwikkeling, deskundigheidsbevordering van leerkrachten maar ook met kunstprogramma's in de klas. Altijd in samenwerking met partners. In 2021 hebben 36 scholen de tweede CMK-periode afgesloten.
De derde periode is in september 2021 van start gegaan met 22 scholen. Zij hebben hun projectplan ingeleverd, waarop Amphion het overkoepelende plan “Eigenwijs in Kunst” heeft ingediend bij penvoerder Cultuur Oost. De aanvraag is gehonoreerd. Met een aantal scholen wordt gekeken of en wanneer zij instromen.
Bij Amphion kom je sámen muziek maken
Wat je niveau ook is, er is altijd een band, een ensemble of een orkest dat bij jou past. En als je wilt kun je ook les nemen. Niet in je eentje oefenen tot je goed genoeg bent, maar zo snel mogelijk samen muziekmaken. Dat is onze visie op muziekeducatie en dat wordt vanaf 2022 ons nieuwe verhaal. Voor jong en oud.
Een nieuwe Kunstcarroussel
Samen met de scholen werken we aan een kunstmenu voor volwaardige cultuureducatie, voor zowel kinderen als leerkrachten. We verleiden scholen in 2022 en 2023 hun NPO-gelden te benutten om cultuureducatie een volwaardig onderdeel van het curriculum te maken.
Platform Cultuureducatie Achterhoek
Als trekker van het PCA organiseren we samen met de culturele partners in de Achterhoek intervisie en inspirerende broedplaatsen en een samenhangend en fair beloningssysteem voor onze gezamenlijke kunstdocentenpool. We werken zo vanuit een gezamenlijke visie aan uitvoering van Cultuureducatie voor alle scholen in de Achterhoek.
© Amphion Cultuurbedrijf
Design: Studio 149